lördag, september 8

Vattenbyte och algproblem

Vattenbyte idag i 540L karet. Bytte lite mer än vanligt efter jag skrapat bort alger från rutorna. Har nyligen fått en alg explosion i karet. Vet inte om det beror på dom nya lysrören eller att jag tillsätter PMDD efter vattenbytena (dock inte idag). Jag har 6 st algätare i karet nu. 1st Ampulariasnäcka och 5st Siamesiska algätare. Siameserna är ännu yngel så dom äter inte så mkt alger som jag skulle vilja. Snäckan är nästan bara på bottnen så växter, rutor och inredning är fortfarande angripna... Jag har planer på att även flytta min Ancistrus men vågar inte än då den kommer från guppykaret. I lilla "yngelkaret" (som inte har några yngel) har jag nästan omvänt problem. Där bor det bara algätare (2st Otocinclus och 2st Posthorn) fast inte en skymt av alger. Jag ska köpa fler algätare till stora karet när jag fått lön igen.

Inga kommentarer: