torsdag, september 13

Nytt grus och nya fiskar

Idag var jag till Akvarie Leasing i sundbyberg och köpte nytt svart grus till 61L, ett rör med hål och filtermaterial till min powerhead cirkulationspump, och 5st tetror till 54L. Tetrorna ska få bo med det planerade kampfiskparet. Jag vet inte exakt vad det är för tetror eftersom jag har minne som en guldfisk =P Jag får ringa dit imorgon och fråga.

Jag fixade med gruset i 61L och satte dit en bakrund bestående av en svart sopsäck. Vi hade inga hemma så jag skickade iväg Janne till macken. När han kom tillbaka sa han att kassören hade tittat konstigt på honom när han kommer in 23:30 och frågar efter sopsäckar =P Men det blev fint på akvariet iaf. Har ett rött glasklot med bubblor i från IKEA oxå. Än så länge är det himla disigt i vattnet som det brukar vara när gruset är nytt. Ingen pump sitter i än heller eftersom den gamla pumpen till 61L sitter i karantänkaret och min powerhead "går in sig" i 540L så jag får ett bra biologiskt filter lagom till att fiskar ska flytta in. Jag ska dock stoppa i den gamla pumpen i morgon och bara ha kvar bottenfiltret i karantänkaret efter det. Jag ska även plantera tillbaka växterna som var där förut. Dom har jag sköljt supernoga och har fått stå i en hink med rent vatten i köksfönstret. Jag ska skölja dom igen innan jag stoppar i dom för säkerhets skull. Jag vill VERKLIGEN inte ha tillbaka smittan som tog kål på så många guppy...

Inga kommentarer: