söndag, september 2

Frysfoder

Igår gjorde jag frysfoder till mina firrar. Tyvärr orkade jag inte tina räkor, ärtor och fisk innan jag började mixa så jag fick ha i en hel del vatten för att det skulle gå. Efter ett tag när allt tinade så var det helt flytande =P Jaja, inte så farligt. Jag hällde det i isformar istället för i påse eller på plåt. Tror det blir lika bra.

Här är receptet jag andvände:

Ingredienser

Gröna ärtor 500g.
Räkor med skal 400g.
Torsk eller sejfilé 100g.
Saften från 1 citron
Betakaroten 2 tabl.
Multivitamin 1 tabl.
Spirulinapulver 1 tsk.
Gelatinpulver 25g

Gör så här:
1. Kör ärtorna, fisken och räkorna med skal och allt i en mixer eller köttkvarn. mixa tills du inte känner några skalpartiklar, finns det vassa skalbitar i smeten kan det skada fiskarnas tarmar. När man mixar fisken kan man hälla i lite vatten ifall mixern går trögt.

2. Häll ner smeten i en stor gryta.

3. Krossa betakaroten och multivitamin med en mortel eller mellan två matskedar och blanda ihop det med spirulinapulvret i en kopp. Överdosera inte dessa ingredienser då betakaroten och spirulina kan ge pigmentfläckar på fiskarna. Kolla dagsintaget för en människa och använda den mängden till 1kg. räkmix.

4. Häll i saften från 1 citron över smeten, går även bra med plastcitron. Blanda sedan ner vitaminerna.

5. Gör i ordning gelatin enl. de anvisningar som finns på burken och blanda sedan ner det i smeten, rör om ordentligt så att det inte blir klumpar.

6. Ställ grytan på spisen och värm upp tills det blir fingervarmt. Blir det för varmt så försvinner vitaminerna.

7. Häll sedan ut den färdiga räkmixen på en plåt eller i plastpåsar så att det blir 1cm. tjockt. Låt mixen stå i kylen över natten så att gelatinet får stelna. Flytta sedan över den till frysen och låt den stå där 1dygn.

8. Ta fram räkmixen och skär portionsbitar med en kniv, det går lättare att skära om den får stå framme någon minut först. Lägg de färdiga bitarna i plastpåsar eller i en burk och förvara i frysen.


Ps. Betakaroten, multivitamin och spirulina finns i hälsokostaffärer.


Recept av "spaceace" på http://www.zoonen.com/

Inga kommentarer: