tisdag, september 11

PANIK!!


Idag tömde jag 61L karet. Jag sparade vatten och hällde det i mitt 12L plastkar. Det får vara karantänkar ett tag. Mina 2 guppyhanar + 1 Ancistrus + 1 Crystal Red bor där nu. Som inredning har dom en kokosnötsgrotta, 3st flytväxter och en bit vattenpest. Inget grus. Pumpen från 61L är oxå där tillsammans med ett bottenfilter. Jag ville ha med den stora pumpen i början tills bottenfiltret har gått ett tag. Anledningen till att dom får bo där är att det har varit en sjukdom i 61L karet och jag har nu gjort rent det. Imorgon ska jag köpa nytt grus till det och starta om det på nytt. Mina 2 guppyhanar + 1 Ancistrus + 1 Crystal Red får bo kvar i karantänkaret i några veckor till så jag vet att dom inte smittar längre. Nystarten av 61L ska skötas av mina 2 Otocinclus som för tillfället bor i 54L.

Anyway, medans jag höll på med luftpumpen som driver bottenfiltret, jag skulle limma på gummifötter så det inte vibrerade mot bänken, så ser jag min ena guppyhane hoppa ut!!! PANIK!!! Jag slänger allt jag har i händerna och försöker få upp honom i handen. Men, han sprattlar så mkt att jag inte fick tag på honom utan han ramlade ner på golvet! Jag skrek åt Janne att komma och hjälpa mig. Vi letade som tokar på golver under bänken men hittar honom inte. Det ligger en massa saker på golvet som vi plockar upp och slänger iväg genom rummet. Tomt på saker. Ingen fisk. VA?!? Vart är han?!? Jag skriker på Janne som om han visste vart den var. Jag skriker till mig själv. Hjärtat står still. Ficklampan? Vart är ficklampan?!? Janne hittar den och jag lyser runt bänken. Runt runt. Hur långt kan han ha kommit? Lever han än? Det kändes som en evighet gick. Jag räknade min guppys sista sekunder. DÄR!!! BERDVID bänken!! Det är en dammtuss som rör sig!!! -Janne!!! DÄR ÄR DEN!!! TA UPP DEN!!! LÄGG DEN I HINKEN!!! NUUUUUUUUUUUUU!!!! Den rör sig inte... Eller JO!! Han simmar ut ur dammet! Han klarade sig!! Jag stoppar snabbt tillbaka honom till karantänkaret och snabbt som skutton på med locket! YES! Vi klarade det!! Jag trodde flera gånger att både fisken och jag skulle dö! Vilken pers...

Inga kommentarer: