fredag, september 28

En låååååång dag i min akvarievärld...

Ja, för att börja från början; igår var jag och Janne på BILTEMA och köpte blästersand. 100kg för att vara exakt. Jo, det var lite jobbigt men ingenting mot idag. Idag började nämnligen arbetet med att byta det gamla fula akvariegruset mot ny fin blästersand.

Jahapp! Börjar tömma vatten vid lunchtid och börjar lite smått jaga fiskar med håven. Det gick inte så bra! Kom igåh att jag sett en DIY-sida på Zoonen om en "fisk-fälla" av en PET-flaska. Kapade 1,5L flaskan och tryckte ner halsen mot botten. Laddade med röda mygglarver och slängde ner i karet. Det tog inte lång stund innan nästan alla fiskar var fångade däri. Hehe. Dom sista fick jag fånga rätt på när det bara var ca 1dm vatten kvar och all inredning var borta.

Medans jag tömmer vatten och jagar fiskar ser jag något jag inte sett förut. ETT YNGEL!! Jag tyckte att Mollyhonan var tjock men har inte sett henne föda. Jättekul!! Ca en halvtimme senare ser jag ett till! YAY! Sen satt jag en bra stund och sökte med blicken efter fler yngel men utan resultat. Inte alls konstigt med tanke på att jag har en hel del glupska fiskar i karet. Nästan ett under att 2 klarade sig =D

När allt vatten var ur karet började jag svampa upp det sista från botten. Det visade sig vara ca 15 liter =P M.A.O tog det en stund. Sedan kom jag på att det kanske vore en bra idé att ha frigolit i botten för att minska trycket mot bottenglaset.

Synd bara att jag inte kom på det INNAN Janne tog en starköl. Han har alkolås på rullstolsbussen han andväner i arbetet och vi har ingen egen bil. Hmm... Dricka en massa vatten och vänta ett par timmar. Det va ju bara 33cl... Yes! Han fick köra =D

Iväg till Woody och köpte frigolit. I med all sand och vatten.

Vid det här laget hade jag haft djävulska smärtor i ryggen i flera timmar. Ingenting att göra åt. Alla fiskarna ska absolut inte behöva spendera natten i 12L "karet" Bit ihop och se glad ut =P

Planterade alla växter igen och blev väldigt nöjd! Jag måste erkänna att jag aldrig var riktigt nöjd innan.

Så, just nu håller alla fiskar på att koppas tillbaka till sitt nyrenoverade hem. Jag hoppas dom ska trivas =D

Inga kommentarer: